Kirjoittaja Aihe: Vapon pelletti huonoa. Mistä parempaa tilalle???  (Luettu 398 kertaa)

Poissa Palola

• Jr. Member
  • **
    • Profiili
Vs: Vapon pelletti huonoa. Mistä parempaa tilalle???
« Vastaus #15 : Marraskuu 22, 2018, 12:06:08 »
Advertisement
Jos tehoja laskee polttimosta niin lämmittää niin kauan.
Vaikuttaa pelletin kulutukseen jos laittaa tehoja pienemmälle polttimosta

Poissa Topi

• Hero Member
    • Profiili
« Vastaus #16 : Marraskuu 22, 2018, 13:43:58 »
Jos tehoja laskee polttimosta niin lämmittää niin kauan.
Vaikuttaa pelletin kulutukseen jos laittaa tehoja pienemmälle polttimosta

Millä tavalla olet mitannut pelletin kulutuksen erilaisilla poltintehoilla?
Toisaalta jos kattila ja varaaja on eneriatehokkaita, voisi ollakin näin. Mutta pellettikattilat tahtoo nimellisteholla päästävän harakoille melkoiset enegiamäärät...jos poltin sekä kattila pösöttää nimellisteholla eli lähes täysillä. Savukaasun lämpötila useasti huitelee 200C ja ylikin, kun taas pienemmällä teholla pyöritään savukaasuissa noin 100C tietämillä.
Omassa mittauksissani en allekirjoita että suuremmilla tehoilla pelletinkulutus oli pienempi kuin täydellä teholla.
Pellettilämmitystä 13-vuotta Iwabolla

Poissa Palola

• Jr. Member
  • **
    • Profiili
« Vastaus #17 : Marraskuu 22, 2018, 14:09:55 »
En minä tiedä meneekö enemmän minä kysyin että vaikuttaako kulutukseen jos polttaa esim koko ajan täydellä teholla

Poissa Topi

• Hero Member
    • Profiili
« Vastaus #18 : Marraskuu 22, 2018, 17:07:50 »
En minä tiedä meneekö enemmän minä kysyin että vaikuttaako kulutukseen jos polttaa esim koko ajan täydellä teholla
Tuossa edellisessä kirjoituksessa valotin mikä vaikuttaa pelletin kulutukseen osateholla tai täydellä rähinällä. Kohtalaisen hyvä pellettikattila on että savukaasut pysyy alle 170 C tuntumassa puhtaalla kattilalla. Sensijaan osateholla  esim. savukaasut tippuu jo  alle 140 C lukemiin. Hyvä savukaasun lämpö olisi noin 100 C niin silloin polttohyötysuhde olisi hyvä. Tämä tarkoittaisi 20 kW:n Iwabolla ajamista 10-13 kW:n teholla.

Poissa Palola

• Jr. Member
  • **
    • Profiili
« Vastaus #19 : Marraskuu 22, 2018, 17:53:31 »
Vois tuota ihan mielenkiinnolla kokeilla polttaa vaikka tuolla 15kw teholla. Mulla ei ole edes savukaasu lämpötila mittaria. Mutta ite kyllä olen joka siilon täytön aikana puhdistanu kattilan. Mulla on sellainen 400 litran viikko siilo.
Ei kyllä noin tiheään edes tarvitse puhdistaa, mutta poltin kyllä on toiminu hyvin.

Poissa Topi

• Hero Member
    • Profiili
« Vastaus #20 : Marraskuu 22, 2018, 18:35:09 »
Vois tuota ihan mielenkiinnolla kokeilla polttaa vaikka tuolla 15kw teholla. Mulla ei ole edes savukaasu lämpötila mittaria. Mutta ite kyllä olen joka siilon täytön aikana puhdistanu kattilan. Mulla on sellainen 400 litran viikko siilo.
Ei kyllä noin tiheään edes tarvitse puhdistaa, mutta poltin kyllä on toiminu hyvin.

Ennekuin muutat tehoa alemmaksi niin laita jonkinlainen savukaasua mittaava mittari. Paikka johon tökkäät mittarin löytyy savuhormista/ savusolasta tai kattilan savupiipun lähdöstä. Jos ei ole valmista paikkaa niin edellämainittuihin kohtiin voit laittaa pintalämpöä mittaavan mittarin ja fyllaat sen hyvin paikalleen. Pintalämpöä mittaava mittari voi näyttää muutamia asteita vähemmän kuin oikeaoppinen mittauspisteestä otettu savukaasun lämpö. Kun saat savukaasun lämmön nykyisellä teholla niin sitten pudotat tehoa vaikka siihen 15 kW:iin ja katsot mitä savukaasut sitten näyttää.

Poissa Palola

• Jr. Member
  • **
    • Profiili
« Vastaus #21 : Marraskuu 22, 2018, 19:08:15 »
Juu